DOMMERRAPPORT: Liebherr VM i bordtennis 2017

Tekst og Photo: Torstein Rønningen

Arrangement:
Liebherr VM i bordtennis 2017, 29 mai – 5. juni 2017
Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Tyskland
Single: Herrer single, Damer single
Double: Herrer double, Damer double, Mixed double
Dommer: Torstein Rønningen

Reise:
Utreise med fly Gardermoen – Stockholm – Düsseldorf, direktefly hjem
Arrangøren sto for transport til/fra flyplassen, et drøyt kvarter med minibuss hver vei.
SAS stod for stressmomentet med å sende kofferten via København. Den ankom derfor først klokka ett på natta.

Innkvartering:
Alle dommerne, pluss noen få spillere og trenere, ble innkvartert i hotell Courtyard by Marriot Düsseldorf Seestern, et drøyt kvarters kjøring med buss fra hallen. I alt var det fem hoteller i bruk for å huse alle deltakere med mer.
Jeg delte rom med en dansk dommer, Mark Beckmann, et meget hyggelig bekjentskap. Hotellet holdt meget bra standard

Måltider:
Frokost på hotellet. Bra standard.
Lunsj og middag ble servert i en stor spisesal på arenaen. Greie åpningstider, lite kø og maten var bra. Tidsskjemaet var stort sett ikke veldig stramt, så det gikk greit å få seg mat.
Drikke var tilgjengelig i hallen i Umpires’ room.

Akkreditering
Akkreditering for alle foregikk i spillehallen ved ankomst. Godt organisert med utdeling av akkrediteringskort og sponsorsekk med diverse nyttig informasjon. Akkrediteringskortet fungerte som matkupong. Kortet ble skannet på vei inn til matsalen.
Det var kontroll under stevnet ved flere passeringspunkt, så man kunne ikke passere over alt selv i ”dommeruniform”

Hallen
Stevnet ble avviklet i to store haller. Disse holdt meget høy standard. I tillegg var det en egen treningshall med tilhørende hvileområde for spillerne.
B-hallen hadde en tilskuerkapasitet på ca 2.000, og det ble spilt på 28 bord – (fire av bordene var show court-bord) – dag én og to, 12 bord dag tre og 4 bord dag fire. Deretter foregikk alt spillet i A-hallen.
A-hallen hadde en tilskuerkapasitet på ca 8.000, og der ble det spilt på 4 bord til og med dag fem. Lørdag gikk man ned til to bord, og søndag og mandag var det bare ett bord i hallen.
Det er egentlig ingen tribuner i disse messehallene. All tribunekapasitet var derfor bygd opp med stålrørskonstruksjoner i løpet av to uker før mesterskapet.
Det var en del publikum også i B-hallen de dagene det ble spilt der. I A-hallen var det mye trøkk allerede fra torsdag.
Det ble brukt to dommere i alle kamper. Hoveddommeren brukte elektronisk tavle for å vise poengstillingen, men viste også poeng med de vanlige håndsignalene. Assistentdommeren benyttet ordinær tavle. Hoveddommer brukte opphøyet stol i alle kamper.
Det ble benyttet elektronisk timeout-tavle i A-hallen.
Det var godt tilrettelagt for publikum med salg av utstyr og mat. I anledning stevnet kjørte også T-banen (U-Bahn) hyppigere avganger hele uka.

Materiell
DHS bord, dommertavler og nett, og spesiallagde Nittaku-baller for mesterskapet. Utstyret var nytt og helt topp. Ekstremt få baller ble ødelagt (om noen) bortsett fra de Ovtcharov ødela med vilje om han syntes spillet ikke fløt.

Skilting/informasjon
Turneringsskjemaer ble hengt opp i hallen og var tilgjengelig på nettet og i egne informasjonshyller for de deltagende landene. Et meget fyldig program fantes også. Lystavler i begge hallene viste pågående kamper og resultater.
Stevnet foregikk i flere bygninger, men det var godt skiltet, så det var enkelt å finne fram.

Dommergjennomgang
Det var på forhånd sendt ut meget grundig dommerinformasjon i flere omganger. Dommermøtet startet presis og ble gjennomført på en avslappet, men effektiv måte. I etterkant av møtet var det en tur rundt i hallene for gjennomgang av spesielle forhold.
Dommergjennomgangen ble holdt av overdommer Werner Thury (AUS). Den omfattet de vanligste, standard opplysningene, inklusive spesielle fokusområder, eksempelvis server.
Det var to korte dommergjennomganger et par av dagene, og det ble delt ut skriftlig informasjon om aktuelle tema. Både kommende dommeroppsett og informasjonen ble sendt dommerne på e-post og lagt ut på facebook.

Dommerorganisasjon
Overdommer: Werner Thury (AUS)
Assisterende overdommere: Isabelle Beumier (BEL), Yiungqui Zhang (CHN), Mohammed Bassyoni (EGY) Markus Baisch (GER), Jörg Baumgart (GER), Sven Weiland (GER)
I tillegg var det tre dommeransvarlige og to ansvarlige for racketkontroller.

Totalt var det 132 dommere, herav 77 fra Tyskland. Noen få av disse var nasjonale dommere, men i hovedsak internasjonale. Med maksimalt 32 bord i bruk ga dette tilstrekkelig dekning. Det ble begrenset med kamper hver dag, men det ble allikevel lange dager, gjerne fra 9 om morgenen til ti, halv elleve om kvelden. De utenlandske dommerne fikk fri en hel dag hver fordelt på torsdag, fredag og lørdag og fikk sett litt av byen og området rundt. De siste dagene ble også roligere da det ikke var mange dommere som trengtes.
De to første dagene ble dommerne satt opp i grupper på tre. Så rullerte man på hvem som var hoveddommer, assistent og call area-anvsarlig. Deretter ble det ordinære dommerpar som ble skiftet hver dag.

Blue Badge-evaluering
Det var 8 evaluatorer på dette stevnet. Selv ble jeg vurdert i to kamper og fikk godkjent (meet) på begge.

Call area
Call area (CA) i A-hallen var i et eget stort rom med kun fire bord pluss et bordtennisbord til å teste baller på. I B-hallen var det i en langt avlukke med i alt 24 bord pluss to halve bordtennisbord for balltesting. CA var lett tilgjengelig, men det var litt trangt. Dommerparene/-trioene som skulle dømme, møtte i CA ca 30 min før egen kamp og håndterte egen kamp/ spillere.
Oppgavene i CA er ganske enkle med ballvalg, trøyevalg, coach osv i tillegg til racketkontroll. Alt skrives på kampskjemaet, slik at man ikke er i tvil i etterkant.
Racketkontroll ble utført med nettmåler. For enkelte kamper ble det utført full racketkontroll med VOC. Dette gjaldt også om det ble kontroll etter kampen.
Dommere, spillere og ledere er etterhvert blitt så vant til CA-prosedyrene at denne delen fløt uten problemer.

Tjenestegjøring
Tidsskjemaet for dommerne var som nevnt, relativt behagelig, selv om det ble lange dager. Vanligvis 5 – 6 kamper per dag pluss et par runder i CA (som tredjemann) eller som reserve.
Jeg var assistent under den ene semifinalen i Damer single lørdag.

Spesielle hendelser
Stort sett gikk de fleste kampene pent og rolig. I én kamp måtte jeg imidlertid gi gult kort til den ene spilleren (kastet racket på bordet) mens den andre fikk gult (halte ut tida), gult + rødt (sparket ballen over barrikaden) og gult + rødt (slengte racketen i barrikaden). Den siste hendelsen skjedde i det kampen var tapt, så det ble ikke ”gratispoeng” til motstanderen av det.
Som nevnt tidligere var også Ovtcharov flink til å ødelegge baller han ikke likte. Han fikk gult kort i hvert fall én gang pga. dette.

Arrangementet ellers
Vi ble tatt godt vare på som dommere, og informasjonen både før og under stevnet var bra. Det ble arrangert en samling for dommerne tirsdag kveld, og denne var svært hyggelig.
Det var satt opp shuttlebusser til og fra hallen. Disse gikk hver halvtime hele dagen, så det var enkelt å vite når neste buss skulle gå.
Det viste seg at det i praksis var for få overdommere. Det var heller ikke noe eget overdommerbord, så det kunne være vanskelig å finne en overdommer når man trengte en.
Det var 350 frivillige funksjonærer. Disse gjorde at stevnet fløt uten store problemer – som vi kunne merke i hvert fall.

Viktige erfaringer
Nå er det ikke så ofte at Norge arrangerer stevner av denne størrelsen, men noen punkt kan det allikevel være greit å ta med seg.

  • Informasjon på forhånd om henting/transport, overnatting akkreditering, tidsplan med mer.
  • Informasjon underveis også via e-post, facebook og lignende
  • Godt transportopplegg, gjerne med faste intervaller hver dag alle dager
  • Matservering med ordentlig mat og ordentlig servise (ikke papirtallerkner og plastbestikk)
  • Akkreditering og matbilletter i ett (skannemuligheter)
  • Eget bord/område for overdommer(ne)
  • Tilstrekkelig størrelse på Call Area
  • Oppvarmingsmuligheter for spillerne
  • Egne hvileområder for spillere, dommere og funksjonærer ellers
  • Nok hjelpemannskap/ frivillige.